Lawatan Ke Rumah Murid

Selasa, 14 Jun 2016
Posted by SALJU
Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Apa khabar semua? Terima kasih sudi mengunjungi blog ini.

Hari ini cikgu nak kongsikan hal lawatan ke rumah murid. Kali ini cikgu melawat rumah murid tahun 6 yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab iaitu ponteng. Berdasarkan laporan kehadiran dan juga laporan dari guru kelas maka cikgu bersama GPK HEM pergi kerumah murid ini.

Oh ya, jangan lupa ya. Setiap kali kita ke rumah murid berkaitan hal sekolah mesti ada GPK HEM.

Ha, jangan lupa bawa buku laporan iaitu buku yang memerlukan tandatangan penjaga sebagai bukti. Juga fotosted buku kehadiran kelas selama murid ini cuti juga untuk ditunjukkan kepada penjaga.
Kita kena mempersiapkan diri dari sebarang masalah. Itu yang cikgu selalu lakukan jika melibatkan lawatan ke rumah murid.

Di rumah murid tersebut, kami membincangkan sebab ketidakhadiran murid ke sekolah dan cuba untuk mengatasi masalah ini. Perbincangan dari penjaga murid sangat membantu dan memberi kerjasama.  Moga murid ini akan hadir ke sekolah esok. Cikgu tunggu kamu ya!



Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Diharap semua sihat walafiat ya.

Hari ini cikgu nak kongsikan aktiviti ice breaking yang telah dibuat. Nama ice breaking ini ialah Cinderella.

OBJEKTIF:
1-Menyemai rasa sayangi diri Dan rakan-rakan
2-Mendidik murid untuk membantu rakan lain Dan tidak mementingkan diri.
LANGKAH:
1-Murid berbaris dalam kumpulan.
2-Edarkan sehelai kertas A4 pada setiap murid. Juga marker pen.
3-Minta murid lukis lakaran wajah sendiri yang paling handsome Dan CUN.
4-Bila dah siap,minta murid letak kertas lukisan ditengah2 Dan murid buat 1 bulatan besar.
5-Minta murid membelakangi bulatan.
6-Fasi akan kecah-kecahkan lukisan. Pastikan lukisan bercampur lelaki Dan perempuan. Ambik 4 lukisan Dan sembunyikan.
7-kemudian murid kembali berpusing Dan berhadapan.
8-Bagi murid Masa untuk berlari2 ambil lukisan masing2.
9-Murid yang tidak dapat lukisan perlu berada ditengah2 bulatan.
10-fasi akan soal seorang2 sama ada lukisan mereka yang hilang berada bersama rakan lain.
11-Soal juga perasaan murid tersebut apabila lukisan mereka hilang.
12-rasionalkan balik Dan soal pengajaran yang mereka semua perolehi.








Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Diharap semua sihat hendaknya.

Hari ini cikgu buat Ice Breaking , tajuknya  Car Wash. Eeeee seronok ye.

BAHAN:
-Belon bewarna

OBJEKTIF:
1-Menjalin hubungan keeratan Dan kerjasama sesama rakan.

LANGKAH:
1-Murid masih didalam bulatan besar.
2-Fasi agihkan belon satu setiap murid.
3-Beri murid Masa untuk meniup belon.
4-Murid perempuan menyerahkan belon mereka kepada murid lelaki. Jadi 1 murid lelaki ADA 2 belon.
5-Bariskan murid perempuan seperti keretapi panjang. Tangan diletakkan di bahu rakan.
6-Bariskan murid lelaki kepada 2 baris Dan saling berhadapan. Minta murid lelaki goyangkan belon seperti yang dilakukan oleh mesin car wash.
7-Murid perempuan melalui car wash di tengah2 laluan antara barisan lelaki.
8-Murid lelaki menggerakkan belon tanpa henti.
9-Apabila selesai,fasi bertanya kepada pelajar perempuan yang bertindak menjadi kereta,adakah kereta mereka dibasuh bersih? Jika jawapan tidak,arahkan kereta perempuan untuk ulang semula sehingga bersih. Kemudian ganti lelaki pula.







Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. APa khabar?

Hari ini cikgu laksana bimbingan di kelas 5 Arif. Modul yang digunakan lebih kepada kesejahteraan mental. Iaitu cikgu fokus kepada emosi. Lakaran wajah tu ada di dalam buku 1 Buku 1000 Motivasi. Tinggal perbanyakkan saja. Mudah kan?

BAHAN:
-Lakaran wajah lelaki dan perempuan
-Buku 1 buku 1000 motivasi
-Pensil dan Pensil warna

OBJEKTIF:
-Murid didedahkan dengan pelbagai bentuk emosi
-Murid berkebolehan untuk mengenali emosi dalam diri.

LANGKAH:
-Guru melukis beberapa imej muka di papan hitam.Contohnya smiley emotion bentuk sedih, menangis, gembira. (Soal jawab dengan murid nama emosi tersebut)
-Beri keterangan asbab kepada kejadian emosi. Contohnya jika dapat hadiah akan rasa suka dan wajah akan tersenyum. Bila kena pukul akan sedih dan menangis. Rujuk imej yang dilukis.
-Kemudian nyatakan bahawa manusia normal punya pelbagai emosi. Dan emosi boleh dizahirkan dalam mimik wajah. Dari situ orang sekeliling boleh tahu situasi kita.
-Edarkan lampiran lakaran wajah. Lelaki akan dapat wajah lelaki dan perempuan akan dapat wajah perempuan.  Edarkan juga buku 1 buku 1000 motivasi.
-Minta murid fikirkan keadaan mereka sekarang, perasaan yang mereka rasa, ketahui apa emosi mereka kemudian lukiskan.
-Tampal di dalam buku

Oh ya! Cikgu beri Thumbs Up pada lakaran murid-murid!









Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Terima kasih pada pengunjung yang setia. Moga kita tergolong dikalangan hambaNya yang beramal soleh.

Oh ya. ini sebenarnya cerita pada hari guru. Lamabt sikit cikgu post dalam blog ini. Tetapi cikgu dah kongsikan dalam group FB teratak bimbingan cikgu jijah.

Perihal sambutan hari guru ini, unit bimbingan dan kaunseling telah mengedarkan penanda buku kepada murid-murid. Penanda buku tersebut juga mestilah berbau motivasi.hihihi.. dan tidak dilupa ucapan selamat hari guru.

Berebut-rebut murid nak penanda buku ni. Cikgu edarkan apabila masuk ke kelas untuk buat bimbingan. Bila murid seronok kita juga akan jadi seronok, bila dah seronok rappor akan jadi lebih jelekit. Dan masa tu juga kalau kita bagi arahan MESTI murid akan ikut. hihihih..

Selamat hari guru ya!

Tahun depan cikgu dah fikir akan jualan untuk hari guru. Cikgu nak jual buah epal dan coklat. Sebab cikgu teringat masa di sekolah menengah dulu, guru bimbingan tu ada buat jualan begini. AJK Kelab bimbingan akan ambil oder tempahan bagi coklat dan buah epal. Contohnya si A beli untuk si B. Secret Admier lah. Jadi pada hari diedarkan barang tersebut si B akan dapat buah or coklat tanpa tahu atau tahu siapa yang beri. ada kad kecil untuk ucapan disediakan. Masa tu cikgu dan kawan-kawan sangat seronok. Dapat coklat dari kawan macam dapat hadiah besar! Tahun depan nak buat begitulah. Untuk tabungan bilik bimbingan cikgu.




Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Apa Khabar hari ini? Harapnya semua sihat walafiat hendaknya.

Alhamdulillah Projek Mengenal Jauhari yang berfokus kepada murid-murid kelompok yang gagal matematik dan sangat lemah matematik bagi tahun 6 dapat berjalan dengan lancar.

Pastinya pembaca ingin tahu apa projek ini kan? cikgu bersama beberapa orang guru yang terlibat di dalam program ini sangat menjaga anak-anak tahun 6 yang berkelompok fokus ini, yang mana dibahagi kepada 2 kelompok iaitu gagal matematik dan gagal bahasa melayu.

Didalam Projek Mengenal Jauhari ini banyak aktiviti yang cikgu rancang. Cikgu ketuanya bagi membimbing guru-guru muda untuk bantu murid tahun 6 ini. Projek terbesar dinamakan 100 HARI MENJELANG UPSR.  Tapi yang ini cikgu akan bincangkan pada lain hari ya.

Beberapa hari lepas,  cikgu bersama kumpulan guru muda cikgu melaksanakan 1 aktiviti yang dah dirancang lama. Sebenarnya dah ditunda sebelum ini asbab masalah ponteng dan pakaian yang tidak dibawa. Akhirnya berjaya juga.
-Kami mengumpul murid ini terlebih dahulu.
-Kami ajari mereka cara membersihkan diri dengan betul, niat mandi dan doa yang betul (masa ni cikgu selitkan sekali aspek bimbingan)
-Contohnya basuh tangan dan ucapkan kata-kata Ya Allah terima kasih kerana aku dapat menulis dengan lancar, dapat membawa beg ke sekolah, dapat bersalaman dengan ibu ayah juga guru dan dapat menulis jawapan periksa dengan baik. Jika basuh kaki pula ucapkan terima kasih Ya Allah kerana aku dapat berjalan seperti orang lain, dapat pergi ke sekolah, dapat berlari bersama rakan-rakan. Begitu juga dengan usapan kepala,niatkan sekali.
-Cikgu minta murid niat dalam hati untuk disucikan hati, minda untuk terima pelajaran.
-Kemudian cikgu mandikan murid. Lelaki bersama cikgu lelaki dan perempuan bersama cikgu perempuan.

Kesannya sangat dasyat ya. Alhamdulillah lepas program ini, esoknya kelompok murid ini tidak pernah tidak hadir kelas tambahan yang cikgu buat. Jika tidak hadir pun tidak sekerap dulu. Malah apabila berjumpa dengan cikgu, murid-murid ini sering bertanya bila kelas lagi cikgu! bila di kelas pula murid akan katakan teruskan cikgu, lagi cikgu!

Pembaca sekalian, jangan salah anggap ya. Ini bukan mandi bunga. Ini bukan mandi buang sial macam kepercayaan orang dulu-dulu. Tidak sesekali!!..

Tetapi objektif ini ialah apabila cikgu memandikan kelompok murid yang lemah ini dengan harapan mereka menganggap kami seperti ibu ayah mereka. Membelai mereka seperti anak sendiri. Merapatkan hubungan cikgu bersama murid hinggakan murid mampu mendengar arahan guru. kerana kesemua murid yang dalam kelompok cikgu ini murid yang alami masalah keluarga. Kasihan mereka. Mereka perlukan perhatian, perlukan bimbingan dan kasih sayang.

Cikgu harap, dengan asbab ini mereka akan mudah dengan kata cikgu untuk lebih rajin ulangkaji, rajin ke sekolah dan menjaga tingkah laku dengan baik. Cikgu doakan kelompok murid ini berjaya menjadi insan yang berguna dunia dan akhirat.




Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Seperti biasa pada hari ahad cikgu ada kelas bimbingan bersama anak-anak syurga pendidikan khas.

Untuk hari ini cikgu laksana bimbingan modul psikososial dan kesejahteraan mental yang bertajuk HATI. Kenapa cikgu pilih Hati??

Em, walau kita ini tidak sempurna,
walau kita ini ada kurangnya,
walau kita ini tidak berupaya,
namun kita juga punya hati,
bila ada hati maknanya kita ada perasaan,
bila ada perasaan maknanya kita punya pelbagai emosi. 

Itulah keutmaan cikgu. Untuk mereka faham maksud hati. Agar anak syurga ini saling berkasih sayang kerana mereka memang akan sayang pada orang yang membelai,baik,dan merapati mereka. Ajari juga untuk menyambung titik garisan dan menggunting. Ini penting untuk gerakkan psikomotor mereka. 






Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu. Apa khabar hari ini? Selamat menyambut bulan ramadan yang penuh keberkatan dan selamat berpuasa juga.

Hari ini cikgu buat bimbingan di tahun 2 Arif. Jadi cikgu akan kongsikan di sini bimbingan yang cikgu sudah buat ya untuk panduan rakan-rakan GBK.

Bimbingan di kelas 2 Arif
Modul:Psikosial Dan kesejahteraan mental
Tajuk:Personalitiku Disebalik Topeng
Objektif:
-murid didedahkan dengan perwatakan Haiwan yang melambangkan dirinya
-murid berupaya berfikir ciri-ciri dalam diri Dan mengaitkan dengan alam sekeliling.
Arahan:
-Guru memberi arahan dengan jelas Dan satu persatu.
-Guru bersoal jawab dengan murid. Contohnya siapa yang rasa dia ADA sikap penyayang? Siapa di sini yang suka marah-marah? Siapa yang tak suka kemas Dan pengotor?
-guru mengaitkan sikap dengan Haiwan. Contohnya haiwan yang manja seperti kucing, Haiwan yang pengotor seperti badak sumbu Dan lain-lain
-minta murid senaraikan ciri yang ADA dalam diri Dan kaitkan dengan Haiwan di sekeliling.
-kemudian murid diminta buat topeng Haiwan tersebut.







Bismillahirrahmannirrahim.. Bila si manis menulis (^_^)

Asalamualaikum kepada semua pembaca blog cikgu.

Harini cikgu Laksana bimbingan Bidang psikososial Dan pengurusan mental , Tema EMOSI tajuk EMOSI SAYA di Kelas 2 Arif.

Objektif:
1-Murid mengetahui bentuk-bentuk wajah emosi
2-Murid mampu menzahirkan emosi wajah sendiri

LANGKAH-LANGKAH:
1-Guru bersoal jawab dengan murid nama-nama emosi yang mereka ketahui seperti sedih, gembira,penat, marah,menangis dan lain-lain. 
2-Guru melukis dan minta murid jawab emosi apa yang sesuai dengan lakaran

3-Guru meminta murid melakar emosi wajah mereka sendiri. hanya 1 emosi. lakaran emosi mesti memilih emosi pada waktu itu. 
4- Oh ya, cikgu beri Ganjaran kepada murid yang buat dengan baik!
5-Lukisan dibuat di dalam  buku 1 BUKU 1000 MOTIVASI

















Welcome to My Blog

- Copyright © KaMaR SeNTuHaN KasiH (Bimbingan Kaunseling) -Robotic Notes- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -